تحقیق کلمات کلیدی راهنمای کامل

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ آموزش جامع کیورد ریسرچ در 2025

سرچ کنسول گوگل به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی که مخاطبین بعد از سرچ آن‌ها، وارد سایت شما شده‌اند، را شناسایی کنید. با کلیک روی نوار Search Analytics در وسط صفحه در داشبورد خود، این اطلاعات را پیدا خواهید کرد. نقش سئو در موفقیت کسب و کارهای آنلاین امروزی غیر قابل انکار است و همین مساله باعث شده است تا اکثر وبسایت ها در حوزه های مختلف فروشگاهی، شرکتی، خدماتی، خبری و … به دنبال بهینه‌سازی سایت خود برای موتورهای جستجو باشند. با توجه به نیاز مخاطبین به یادگیری سئو، تیم سایت ساز زرین و سئو ساز اقدام به تهیه دوره جامع آموزش صفر تا صد سئو سایت با نام نابغه سئو نموده است. این دوره در سرفصل های خود شامل تمامی مطالب آموزشی مورد نیاز برای یادگیری سئو و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است.

در این ابزار می‌توانید اطلاعات متفاوتی مانند متوسط جستجوی ماهانه و میزان رقابت در آن کلیدواژه را مشاهده کنید. چون این ابزار متعلق به خود گوگل است، می‌توانید بر روی دقت اطلاعاتی که ارائه می‌دهد حساب کنید. علاوه بر آن، در انتهای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، قسمتی به نام “Related Searches” یا «جستجوهای مرتبط» وجود دارد که ۸ موضوع مرتبط با جستجوی ما را نشان می‌دهد. این قسمت از گوگل نیز، می‌تواند برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب به شما کمک کند که پیش‌تر تصویری از جستجوی مرتبط را نمایش دادیم. در میان این پیشنهادات، می‌تواند کلیدواژه‌های مناسبی برای کسب‌وکار ما وجود داشته باشد.

اما بعد از ۷ روز باید یک آدرس اختصاصی مانند myshop.ir برای سایت‌تون انتخاب کنین. شما یک سری پیشنهاد در مورد چگونگی بهبود پیوند داخلی خود با استفاده از پیوندهای جدید خواهید دید. اکنون برای مقایسه عملکرد خود در برابر رقبا، کافیست به ادامه مطلب بروید گزارش رقبا. این نشان می دهد که در مقایسه با رقبا چند کلیک به صفحات شما می رود. تگ H1 یک عنوان HTML است که بیشتر برای علامت گذاری عنوان صفحه وب استفاده می شود. تگ عنوان یک بیت کد HTML است که برای تعیین عنوان یک صفحه وب استفاده می شود.

آن‌ها به شما می‌گویند به کجا بروید و آیا در حال پیشرفت هستید یا خیر. Kwfind به شما کمک می‌کند تا این کلمه را تحلیل کنید و به شما کلمات کلیدی مرتبط دیگری که می‌توانند برای محتوای شما مفید باشند را پیشنهاد می‌دهد. این ابزار همچنین اطلاعات دقیقی در مورد حجم جستجو، میزان رقابت، و سختی کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ یک روش است که کلمات مناسب و مرتبط با هدف سایت خود را پیدا کنیم. در این فرآیند کلمات کلیدی که نیاز دارید را رتبه‌بندی و کلماتی که با آنها مرتبط هستند را نیز پیدا می‌کنید.

کلمه کلیدی خود را در آن قرار دهید کاوشگر کلمات کلیدی و به سمت پایین اسکرول کنید نمای کلی SERP. صفحات با رتبه برتر و تعداد بک لینک آنها (و دامنه های پیوند دهنده) را خواهید دید. یکی از مزایای کلیدی SOV این است که نوسانات در روند حجم جستجو را به حساب می آورد. بنابراین، اگر متوجه کاهش ترافیک شدید اما SOV بالا را حفظ کردید، نشان میدهد که این کاهش به دلیل کاهش محبوبیت کلی کلمات کلیدی است، نه کاهش اثربخشی SEO شما. کلمات کلیدی دم‌دراز عباراتی هستن که معمولاً خاص‌تر و کم‌رقابت‌ترن، اما چون دقیق‌تر با نیت کاربر همخوانی دارن، احتمال تبدیل اون بازدیدکننده به مشتری بیشتره. مثلاً به جای "کفش"، عبارتی مثل "خرید کفش زنانه قرمز سایز 38" می‌تونه هدفمندتر باشه.

فراموش نکنید که تحلیل مداوم عملکرد کلمات کلیدی انتخاب‌شده و به‌روزرسانی محتوای خود، کلید موفقیت در سئو است. با افزایش روزافزون حجم اطلاعات موجود به صورت دیجیتال، یافتن منابع مرتبط به یک چالش تبدیل شده است! در استراتژی سئو، کلمات کلیدی بسیار مهم هستند و باید هسته اصلی تولید هر متحوا برای یک وبسایت (بدنه متن، عناوین و عناصر سئو) باشند. ضروری است که قبل از هر چیز باید تحقیق و بررسی کنید که کلمات کلیدی متناسب با کسب‌وکار شما کدام هستند و با اولویت‌بندیشان کلمه کلیدی هر محتوا را با دقت انتخاب کنید. اگر یک کتابفروشی آنلاین دارید، تحقیقات شما ممکن است نشان دهد که مردم در جستجوی عباراتی مانند “بهترین کتاب‌های علمی تخیلی” یا “پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه” هستند. با گنجاندن این کلمات کلیدی در محتوای خود، احتمال دیده شدن وبسایت خود را افزایش می‌دهید و ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب می‌کنید.

علاوه بر آن می‌توانید از لیست سمت چپ، کلمات غیر مرتبط به کسب و کار خود را حذف کنید. این یعنی شما باید برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر، تمام تلاش خود را به کار ببرید. اگر صفحه نتایجِ یک کلمه کلیدی پر از محتواهای مفیدی باشد که محتوای شما نتواند با آن‌ها رقابت کند، شانس کمتری برای رتبه‌ گرفتن دارید. همانطور که مشاهده می‌کنید، بعد از جستجو کلمه طراحی سایت خود گوگل تعداد زیادی کلمه مرتبط پیشنهاد ‌می‌کند. در قدم دوم باید سعی کنید کلمات دانه را گسترش بدهید و لیست آنها را زیادتر کنید. چطور؟ کلماتی که در مرحله قبل پیدا کردید را در گوگل جستجو کنید و به سایت‌هایی بروید که رقیب شما هستند.

یک لیست زیر هر دسته کلی ایجاد کنید و آن را به صفحه گسترده خود اضافه کنید. با خیال راحت از همکاران یا کارمندان خود ایده بخواهید، به خصوص کسانی که با مشتری روبرو هستند. یه بخش نتایج محلی (Local Pack) هم داره که نشون می‌ده گوگل می‌خواد به کسایی کمک کنه که دنبال فروشگاه لباس‌های محلی هستن. کنار نتایج، یه کَروسل خرید می‌بینی که نشون می‌ده خیلی از آدم‌هایی که این کلمه رو سرچ می‌کنن، دنبال خرید آنلاین لباس هستن. وقتی کلمات پایت رو وارد ابزار کنی، شروع می‌کنی به کشف کلمات دیگه، سوالات رایج و موضوعات جدیدی که شاید قبلاً بهشون فکر نکرده بودی. قبل از اینکه بتونی به رشد یه کسب‌وکار از طریق سئو کمک کنی، باید دقیقاً بدونی که اون کسب‌وکار کیه، مشتری‌هاش کیا هستن و چه هدف‌هایی دارن.

پس از وارد کردن کلید واژه‌های بذر خود در یک ابزار کیورد ریسرچ قوی، شروع به کشف کلمات کلیدی دیگر، سؤالات متداول و مباحث مربوط به محتوای خود کنید چون در غیر این صورت ممکن است فرصت‌های زیادی را از دست دهید. ما در بخش بعدی به حجم جستجوی عمق بیشتر خواهیم داد، اما در مرحله یافتن، می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که کدام یک از کلمات کلیدی در بین کاربران محبوب‌تر هستند. اگر در انتخاب کلمات کلیدی تنها به میزان جستجوی آنها دقت کنیم، به احتمال زیاد با لیستی از عبارات کوتاه و یک یا دو کلمه‌ای روبرو می‌شویم که اتفاقا کسب جایگاه در آنها بسیار دشوار است. کلمه کلیدی به عباراتی گفته می‌شود که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند و با کسب و کار ما مرتبط است. ما الان یک لیست حداقل ۵ تا ۲۵ تایی از اصلی ترین عبارات کلیدی داریم که باید از این ها به عنوان پایه و اساس تحقیقان عبارت های کلیدی در مسیر استراتژی محتوایی وبسایت خود استفاده کنیم. گوگل با این کار سبب می‌شود تا زمانی که افراد با دیدگا‌ه‌های‌های مختلف در مورد یک عبارت جست‌وجو می‌کنند، خیلی زودتر و دقیق‌تر به رفع مشکل و نیازشان کمک کند و این چیزی است که گوگل همیشه برایش تلاش می‌کند.

همواره هدف آپدیت‌های گوگل تشخیص هدف کاربر و ارائه بهترین محتوا در نتایج جستجو به کاربران است. گوگل بسته به نوع جستار می‌تواند بازه وسیعی از انواع نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد. بنابراین اگر شما قصد دارید یک کلیدواژه خاص را هدف قرار دهید، نگاهی به صفحه نتایج جستجو بیندازید تا از نوع محتوایی که باید تولید کنید آگاه شوید. در فرآیند کشف کلمات کلیدی مربوط به محتوای خود، احتمالاً متوجه خواهید شد که حجم جستجوی آن کلمات کلیدی بسیار متفاوت است. در حالی‌که شما قطعاً می‌خواهید عباراتی را که مخاطب شما در جستجوی آن‌ها است هدف قرار دهید.

سایر اطلاعاتی که ابزار KWFinder در تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. در تصویر زیر سمت راست روند جستجوی کلمه در ماه‌های مختلف نشان داده شده است. هر چه سختی سئو بالاتر باشد، یعنی کسب رتبه در کلمه مورد نظر سخت‌تر است. یکی از چالش‌های بزرگ تولید محتوا، یافتن ایده‌های جدید و جذاب برای نوشتن مقالات است. ابزار Kwfind به شما امکان می‌دهد تا با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود، ایده‌های جدیدی برای تولید محتوا پیدا کنید.

با کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرده، سختی آن‌ها را بسنجید و میزان رقابتشان را تحلیل کنید. کلمه کلیدی در تولید محتوا بسیار مهم است؛ این کلمات به موتورهای جستجو کمک می‌کنند بفهمند موضوع صفحه چیست. شما باید بفهمید کاربران با چه کلماتی دنبال محتوای شما می‌گردند و همان‌ها را در متن استفاده کنید تا صفحه شما در گوگل نمایش داده شود. پیش از پیدا کردن بهترین کیوردهایی که قابلیت بهینه سازی وب سایت شما را دارند، ابتدا باید کسب و کار و یا رویکرد سایت خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید. زمانی که به تمامی جزئیات مرتبط با کسب و کار خود واقف باشید، به ایده‌های خلاقانه و منحصر به فردی دست پیدا می‌کنید و می‌توانید از آنها در جهت بهبود بیزینس و یا وب سایت‌تان استفاده کنید.

بلکه نقشش دادن آگاهی به شماست تا درک بهتری از موقعیت و تلاش لازم برای رتبه گرفتن و همچنین فرصت‌های بک‌لینک گرفتن داشته باشید. Google Keyword Planner برای این‌کار امکانات مخصوصی در اختیار شما قرا می‌دهد. همچنین می‌توانید علاقه‌مندی‌های هر موقعیت را از طریق Google Trends شناسایی کنید. ارزشمندترین کلمات آنهایی هستند که؛ بیشترین میزان جستجو، کمترین رقابت و بالاترین ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشند. هدف و رویکرد اصلی ما، ساده و قابل فهم کردن مسیر سئو برای دیجیتال مارکترها و کارشناسان سئو می باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که کلیدواژه‌های بالای قیف بازاریابی (TOFU) پتانسیل بیشتری برای جذب ترافیک دارند، اما بازدیدکنندگان فاصله نسبتا زیادی با انجام خرید دارند. اما کلیدواژه‌های وسط قیف (MOFU) و پایین قیف بازاریابی (BOFU) ترافیک کمتری جذب می‌کنند، در عوض احتمال انجام خرید توسط بازدیدکنندگان بیشتر است. از دیگر امکانات KWfinder قابلیت ردیابی رتبه سایت شما برای کلیدواژه‌های مختلف بصورت روزانه است. قابلیت دیگر این ابزار امکان بررسی بک‌لینک‌های دامنه‌های مختلف می‌باشد. آیا هدف شما یافتن یک فست فود برای خوردن ناهار است؟ گوگل این امکان را نیز برای شما در صفحات نتایج جستجو فراهم کرده است. این‌که با کلماتی سر و کار داشته باشید که حدود یا حتی 5000 جستجو در ماه دارند شگفت انگیز به نظر می‌رسد، اما در حقیقت این کمات محبوب، همیشه بخشی از تمام جستجوهای انجام شده در دنیای اینترنت را شامل می‌شوند.

شما می‌توانید با محدود کردن جستجوی خود به یک کشور، شهر یا استان محدوده مکانی مشخصی را هدف قرار دهید و استراتژی خود را بر این اساس تنظیم کنید. گفتیم که آموزش طراحی سایت با وردپرس بسیار آسان است و با کمی جستجو کردن در اینترنت و یا پرداخت کمی هزینه می‌توانید بهترین آموزش‌ها برای تبدیل شدن به یک راهبر وب سایت وردپرس را در اختیار خواهید داشت. با جستجوی هر عبارت در گوگل، با پیشنهاداتی مواجه می‌شویم که برگرفته از جستجوی سایر کاربران و مرتبط با مفهومی هستند که ما انتخاب کردیم. یک باور اشتباه وجود دارد که هرچه عبارتی کوتاه‌تر باشد؛ میزان جستجو و ارزش سرمایه‌گذاری آن بالاتر است در حالیکه عبارات چند کلمه‌ای و طولانی زیادی وجود دارند که هم رقابت در آنها ساده است و هم جستجوی قابل توجهی دارند. حرفه خود را با برنامه نویسی تحت وب آغاز کردم و رفته رفته با مباحث دیجیتال مارکتینگ آشنا شدم و در مسیر تحلیل انواع وب‌سایت‌ها،سئو و بازاریابی اینترنتی قرار گرفتم.

طراحان برتر، با گذراندن این دوره و انجام تمام تمرین ها و آزمون های موجود در این دوره 0 تا 100 طراحی سایت، امنیت سایت، بهینه سازی سایت، کسب درآمد از سایت را به طور کامل یاد میگیرید. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که CPC معیاری آنی است و ممکن است هر ساعت تغییر کند. بر خلاف تعداد جستجوی ماهانه که ممکن است در طول یک سال تغییری نکند. علاوه بر مطالعه‌ی فوروم‌ها و گروه‌ها، خود مشتریان می‌توانند منبع فوق‌العاده‌ای برای الهام گرفتن کلیدواژه‌ها باشند. به یاد داشته باشید که این افراد، کسانی هستند که شما می‌خواهید محصول یا خدماتتان را به آن‌ها بفروشید.

این کار باعث می‌شه محتوای سایتت دقیق‌تر به نیازها و جستجوهای اون‌ها بخوره و بتونی ترافیک بیشتری به سایت جذب کنی. قطعا در هنگام جستجو در گوگل متوجه شده‌اید که گوگل به محض اینکه شما شروع به تایپ کردن کنید به صورت خودکار پیشنهاداتی را به شما ارائه می‌دهد، به این ویژگی گوگل اصطلاحا Google Autocomplete گفته می‌شود. پیشنهادات Google Autocomplete بر اساس کلماتی است که کاربران واقعی برای آنها به جستجو پرداخته‌اند. از آنجایی که این پیشنهادات بر اساس رفتار واقعی کاربران است، می‌تواند ایده‌های خوبی برای انتخاب کلمه‌های کلیدی مناسب به شما بدهد. این روش با وارد کردن کلمه یا کلمات اصلی مرتبط با موضوع شروع می‌شود. شما با وارد کردن یکی از کلمات اصلی در ابزار لیستی از کلمات مرتبط را دریافت خواهید کرد.

ممکن است فقط عبارت «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وب‌سایت  رایگان» منظور خود را دقیق‌تر برسانید. شاید با استفاده از «چگونه وب‌سایت فروشگاهی را با وردپرس طراحی کنم؟»، دقیقاً نیاز خود را بیان کنید. به ساده‌ترین بیان ممکن، خوشه‌بندی کلمات کلیدی یعنی قرار دادن کیوردهای مشابه (آن‌هایی که باید در نتایج جست‌وجوی مشابهی ظاهر شوند)، در گروه‌های یکسان و جدا از دیگر کلمات کلیدی. سرچ کنسول کمک می‌کند بفهمید عملکرد سایت در نتایج جست‌وجو به چه صورتی است. اگر برایتان سوال پیش آمده که تحقیق کلمات کلیدی که تا این حد ضروری است چگونه انجام می‌شود، لازم نیست نگران باشید.

عبارت هایی که به طور مستقیم خدمات و محصولات اصلی کسب و کار شما را نشانه نمی گیرند، امّا می تواند مشتریان بالقوّه ای را به سمت کسب و کار شما هدایت کند، عبارت های کلیدی فرعی گفته می شود. مثلاً عبارت ” تمیز کردن کابینت آشپزخانه  ” یک عبارت کلیدی فرعی است. اما شما را بیش از این منتظر نمی گذارم و به سرعت بریم سراغ مراحل اصلی تحقیقات کلمات کلیدی که قرار است در این صفحه به طور جامع و کامل به آن اشاره کنیم. در این بخش به سوالات متداول درباره کیورد ریسرچ و ابزارهای مربوط به آن خواهیم پرداخت. اگر سوالی داشتید و در این بخش به آن پاسخ داده نشده بود حتماً در بخش کامنت‌ها با کارشناسان ناپ شاپ مطرح کنید. در این مینی دوره رایگان قصد داریم شما را در یک نگاه کلی با سئو و اقداماتی که برای بهینه سازی سایت ها و افزایش فروش و بازدهی وب سایت ها از طریق روش های دیجیتال مارکتینگ صورت می گیرد، آشنا کنیم.

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین تکنیک‌های تحقیق کلمات کلیدی سئو، زیر نظر گرفتن رقبا و کلمات کلیدی‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنند است. حتی جلوتر که به کار با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برسیم هم به این کیوردها نیاز خواهید داشت. تخمین ارزش تجاری یک کلمه کلیدی، یعنی تعیین کنیم که چقدر احتمال دارد رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی خاص، منجر به اقدامی سودآور برای کسب‌وکار ما شود. بعضی از کلیدواژه‌ها اگرچه از نظر موضوعی به کسب‌وکار ما مربوط هستند، اما احتمالا به سوددهی منجر نمی‌شوند.مشخص کردن ارزش تجاری یک کلیدواژه لزوما برای حذف کردن یک کلیدواژه نیست! این کار می‌تواند در اولویت‌بندی اینکه چه کلیدواژه‌هایی را باید اول از همه هدف قرار دهیم و کدام را برای بعد بگذاریم، بسیار مفید باشد. در این ادامه مقاله یاد می‌گیریم که کیورد ریسرچ چیست، چگونه به کسب‌وکار ما کمک می‌کند و چگونه در عمل آن را انجام دهیم.

راه دیگر برای افزودن کلمات کلیدی، ضربه زدن است کلمات کلیدی را اضافه کنید در گوشه بالا سمت راست (بهترین برای افزودن کلمات کلیدی یا وارد کردن لیست از یک سند). نیازی نیست رتبه بندی ها را به صورت دستی بررسی کنید و آنها را در صفحه گسترده یادداشت کنید. برای نشان دادن، مقاله قدیمی من در مورد نحوه مشاهده کلمات کلیدی که گوگل آنالیتیکس آنها را نشان نمی دهد رتبه اول را برای بسیاری از تغییرات عبارت در عنوان دارد. در این مرحله، تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را انجام خواهیم داد تا کلمات کلیدی را پیدا کنیم که رقبای شما قبلاً برای آنها رتبه بندی کرده اند، اما شما اینطور نیستید. به این ترتیب است که شما محتوای بهینه و مفیدی هم برای گوگل و هم برای کاربر با استفاده از کلمات کلیدی درست تهیه می‌کنید. اگر پر از نام‌های تجاری محکمی است که نفوذ و سهم بازار بیشتری نسبت به شرکت شما دارند (در حال حاضر)، به عقب برگردید و فهرست خود را با کلمات کلیدی طولانی اصلاح کنید.

او با خرید چند گام فاصله دارد و نمی‌توان او را مستقیم به صفحهٔ خرید گلس هدایت کرد. اینجاست که با یک پست بلاگ، او را راهنمایی می‌کنیم و یکی از راهکارهای ما هم می‌شود خرید از فروشگاه خودمان. البته این مسئله هم تا حدود زیادی با همان قواعد گوگل گره خورده است؛ چراکه گوگل سعی می‌کند نتایج جست‌وجو به‌گونه‌ای باشد که نیاز مشتری خود او (کاربری که عبارت را جست‌وجو می‌کند) رفع شود. ولی این مسئله برای «فرق نسکافه و قهوه» متفاوت است؛ چراکه اصلاً کسی برای آن تبلیغ نرفته است. این مسئله نشان می‌دهد محتوایی آموزشی که اطلاعات مفید دربارهٔ تفاوت نسکافه و قهوه ارائه کند، برای این کیورد مناسب است. پس وقتی تجزیه‌وتحلیل تمام شد، کلمات کلیدی را بر اساس تمام پارامترها و طبق آنچه که کسب‌وکارتان نیاز دارد اولویت‌بندی کنید.

گوگل باید تصمیم بگیرد از میان میلیون‌ها صفحه کدام‌ها را به کاربر نمایش دهد و کلمات کلیدی به گوگل در درک معنای صفحه کمک می‌کنند. برای مثال این صفحه برای کلیدواژه «کلمه کلیدی چیست؟» نوشته شده است؛ کاربر برای درک مفهوم «کلمه کلیدی» این عبارت را جستجو می‌کند و گوگل این صفحه را در نتایج به او نشان می‌دهد. یافتن فرصتهای پیوند داخلی جدید نیز اگر به صورت دستی انجام شود فرآیندی زمانبر است، اما میتوانید با استفاده از آنها را به صورت انبوه شناسایی کنید. این ابزار 10 کلمه کلیدی برتر (بر اساس ترافیک) را برای هر صفحه خزیده شده می گیرد، سپس به دنبال ذکر آنها در سایر صفحات خزیده شده شما می گردد. محتوای خود را با مرتبط ترین اطلاعاتی که مردم احتمالاً جستجو می کنند شروع کنید. این تضمین می کند که نکات کلیدی بلافاصله برای خوانندگان و موتورهای جستجو قابل مشاهده است.

هدف قرار دادن کلمه پیتزا به این معنی است که شما باید خودتان را برای سر و کله زدن با تعداد بسیار زیادی مخاطب آماده کنید. ابزار Keyword Tool مرجع اصلی آمار جستجوی کلمات نیست و اطلاعات خود را از همان کیورد پلنر دریافت می‌کند. با وارد کردن یک عبارت، ترکیب آن با عبارات رایج ایجاد شده و پیشنهادات مرتبط با هرکدام در اختیار ما قرار داده می‌شود. همچنین می‌توانیم لیست کاملی از این کلمات کلیدی را به صورت یک فایل اکسل دانلود کنیم. عبارت هایی که در یک محتوا می تواند جایگزین عبارت کلیدی اصلی شود و به نوعی جایگزین معنایی به حساب می آید، عبارت های کلیدی LSI  (latent semantic indexing ) یا هم معنی گفته می شود. شما می توانید از ابزار ranktrackr برای بررسی رتبه سایت خود در Google و YouTube به صورت محلی و جهانی استفاده کنید.

اگر هیچ کس به دنبال چیزی که درباره آن می‌نویسید نباشد، هیچ ترافیکی هم از گوگل دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل است که تسلط بر هنر تحقیق کلمات کلیدی، برای موفقیت در سئو بسیار مهم است.علاوه بر آن، هزینه اشتباه کردن در سئو بسیار زیاد است. انتخاب یک کلمه کلیدی اشتباه کافی است تا مقدار زیادی زمان و انرژی هدر رود. تحقیق کلمات کلیدی، بر روی هر کاری که بعدها برای سئو سایتتان انجام می‌دهید، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اولین قدم برای هر استراتژی سئو موفقی، تحقیق کلمات کلیدی است.کلمات کلیدی مثل یک قطب نما برای سئو وبسایت شما عمل می‌کنند.

سپس، از خود بپرسید که آیا بازدیدکنندگانی که توسط یک کلمه کلیدی جذب میشوند برای کسب و کار شما ارزشمند خواهند بود، چه احتمال دارد در خبرنامه شما مشترک شوند یا خرید کنند. در Ahrefs، ما از امتیاز پتانسیل تجاری برای ارزیابی این موضوع استفاده می کنیم. هنگامی که بدانید چگونه یک کلمه کلیدی خوب را پیدا کنید، می توانید یک لیست کامل از کلمات کلیدی ایجاد کنید. به دلیل اینکه شرایط بازار و کاربران در زمان‌های متفاوت تغییر می‌کند، باید کیورد ریسرچ را در تمام مراحل کاری انجام دهیم. اگر در حال رقابت با نام‌های تجاری بزرگی هستید که قبلاً صفحه اول گوگل را برای اکثر عباراتی که شناسایی کرده‌اید اشغال کرده‌اند، می‌خواهید استراتژی خود را تغییر دهید تا کلمات کلیدی دم بلند رقابتی کمتری را شناسایی کنید.

کلمۀ کلیدی seed را می‌نویسید و مجموعه‌ای از کیوردهای مرتبط را تحویل می‌گیرید. در خلوت‌ترین بازارها هم دیجی‌کالا، ترب و سایت‌های این‌چنینی هستند که کسب‌وکارتان باید با آن‌ها وارد رقابت شود. همان‌طور که گفتیم، این کیوردها ملزوماتی هستند که قرار است در مراحل بعدی به کارتان بیایند؛ پس زیاد خودتان را درگیر آن‌ها نکنید و در عرض چند دقیقه، با تعیین چند کلمۀ تخمینی این مرحله را به پایان برسانید. تأکید می‌کنیم که این دسته از کیوردها به‌تنهایی ارزش چندانی ندارند؛ یعنی هدف‌گیری آن‌ها معمولاً خیلی فایده نخواهد داشت (مخصوصاً برای کسب‌وکارهای نوپا در فضای آنلاین). نکتۀ مهم اینجا است که در بسیاری از مواقع ممکن است شما بخواهید برای چیزی رتبه‌های برتر را کسب کنید که از نظر مخاطبان هدفتان هیچ ارزشی ندارد. به کلمات کلیدی‌ای که طولانی‌تر (بیشتر از ۳ کلمه) هستند و به موضوع خاصی اشاره دارند، کلمات کلیدی دم‌بلند می‌گویند.

برای مثال، با نگاهی به یکی از مقالات برتر «بازاریابی دیجیتال»، میتوانیم فوراً متوجه شویم که برخی از مهمترین جنبهها عبارتند از تعریف، الگو و اهمیت. می توانید از رایگان استفاده کنید نوار ابزار SEO برای شکستن ساختار هر صفحه ای فورا. اگر به URL صفحهای که در آن هستید نگاه کنید، این آخرین بخش خواهد بود، «نحوه استفاده از کلمات کلیدی-سئو». در نهایت، اگر کلمه کلیدی همه کادرها را علامت میزند، آن را به فهرست کلمات کلیدی اضافه کنید. قبل از صرف زمان بر روی محتوا، مطمئن شوید که میتوانید به جستجوگران آنچه میخواهند بدهید و اینکه کلمات کلیدی نوع مناسبی از مخاطبان را جذب میکنند. واقعاً کارهای زیادی وجود دارد که می توانید تنها با یک کلمه کلیدی انجام دهید، بنابراین در پایان مقاله، چند نکته پیشرفته SEO را خواهید یافت.

همین موضوع‌ها و گپ‌ها بهترین شروع برای سایتی است که رقبای بزرگ و قدرتمندی دارد؛ چون دست روی چیزی می‌گذارد که از چشم رقبا جا مانده است. کمتر کسی برای خرید «قهوه‌ساز خانگی»، کلمهٔ «قهوه» را جست‌وجو می‌کند. کسی هم که به‌دنبال «طرز تهیه قهوه» است، سراغ خود کلمهٔ قهوه نمی‌رود. جلوتر بیشتر دربارهٔ این موضوع صحبت خواهیم کرد؛ ولی این تحقیق همچنین باعث می‌شود چیزی آماده کنید که واقعاً مخاطب می‌خواهد. یعنی اگر دنبال راهنما است، راهنمایی درخور و ارزشمند آماده می‌کنید و اگر دنبال قیمت، تصاویر و نظرات مشتریان است، صفحهٔ محصول را جلوی او می‌گذارید.

هدف کاربر را می‌توان به 4 دسته اصلی شامل دانستن، خریدن، رفتن و انجام دادن تقسیم کرد. رفتار و ادبیات کاربران در فضای وب بسیار متنوع است ولی برخی از عبارت‌ها در ذهن جامعه بزرگتری از مخاطبین نقش بسته و جستجوی خود را مشابه با یکدیگر انجام می‌دهند. به عنوان مثال بدون استفاده از ابزارها برای ما مشخص نیست که عبارت “خرید خودرو” رایج‌تر است یا “فروش خودرو”. همانطوری که خدمت شما عرض کردم، ابزارها و سرویس‌های گوناگونی برای بررسی و یافتن بهترین کلمات کلیدی وجود دارد که ابزار Google Keyword Planner یکی از بهترین آن‌هاست که گوگل ارائه کرده است. خواهش می کنم در این مرحله خیلی بیشتر از قبل هوش و حواس خود را جمع کنید چون این مرحله از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی هم بسیار اهمیت دارد.

در مقابل، عبارات Long Tail را داریم که به عبارات کلیدیِ “دم دراز” شهرت دارند و در واقع از ۳ کلمه یا بیشتر تشکیل شده‌اند. این گونه عبارات، سرچ کم‌تری دارند اما بسیار هدفمندتر و دقیق‌تر از کلمات Head هستند. ناپ شاپ، به عنوان اولین سایت ارائه‌ دهنده محصولات ناپ کامرس در ایران، به دلیل تجربه و تخصص خود در این حوزه شناخته می‌شود. ناپ شاپ، فعالیت خود را از سال 1393 در زمینه طراحی سایت فروشگاهی مبتنی بر nopCommerce آغاز نمود و با ارائه بهترین راهکارها و خدمات، به یکی از پیشگامان این صنعت تبدیل شده است. بعد میتونین کلمات کلیدی مد نظر خودتون رو انتخاب کنین و بعد یه گزینه در پایین ظاهر میشه که میتونین خروجی بگیرین.

بعد از اینکه کلمه‌های مورد نظر را انتخاب کردید، Add keywords را بزنید و از منوی سمت چپ صفحه، به قسمت Keywords بروید. تو این بخش می‌خواهیم روش‌های ساده و کاربردی برای پیدا کردن بهترین کیوردها را یاد بگیریم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم سایت اینترنتی داشته باشید تا بیشتر دیده شوید. اگر فکر می‌کنید که ساخت سایت و مدیریت آن سخت و زمان‌بر است، سایت ساز پرتال را امتحان کنید. پرتال با هزینه خیلی کم و بدون نیاز به دانش فنی خاصی یک سایت فروشگاهی به شما می‌دهد. وبلاگ نویسی مهمان تمرین نوشتن و انتشار یک پست وبلاگ در وب سایت شخص یا شرکت دیگری است.

تعداد زیادی ابزار رایگان و پولی وجود دارد که می‌توانند در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کنند. از طریق بخش SERP overview هم میتونین رقبای برتر در این کلمه کلیدی رو ببینین. و بعد مثلا میتونین چندین رقیب برتر رو انتخاب کنین و در گوگل مجدد جستجو کنین و ببینین آیا درست هست یا نه ؟ برای مثال در عبارت “خرید گلس موبایل ” دیجی کالا اول و سایت janebi.com دومه. این اکستنشن رو به راحتی میتونین روی مرورگر کروم و فایرفاکس نصب کنین و ازش استفاده کنین. برای این کار در گوگل سرچ کنین install keywords everywhere و نصبش کنین.

دانستن هدف کلمه کلیدی این است که خود را به جای مصرف کنندگان بالقوه قرار دهید و واقعاً هدف جستجوی آنها را درک کنید. خب، تا اینجا کلی نکات مهم و اساسی رو درباره تحقیقات کلمات کلیدی یاد گرفتیم. حالا می‌دونی که چطور بفهمی کاربرها دقیقاً دنبال چی می‌گردن و چند بار این کلمات رو سرچ می‌کنن. از اینجا به بعد، باید با این دانش صفحات سایتت رو به شکلی بهینه کنی که هم کاربرها از محتوای تو خوششون بیاد و هم موتورهای جستجو بتونن به راحتی اون‌ها رو پیدا کنن و در نتایج جستجو نمایش بدن. وقتی داری برای بهینه‌سازی سایتت روی کلمات کلیدی کار می‌کنی، یکی از نکات مهمی که باید در نظر بگیری، تعداد جستجوهایی هست که هر کلمه کلیدی در طول ماه داره. این آمار بهت کمک می‌کنه بفهمی کدوم کلمات بیشتر توسط مخاطب‌ها سرچ می‌شن و ارزش هدف‌گذاری دارن.

با هم دیدیم که از نقطه شروع تا زمان آماده سازی لیست عبارت های کلیدی برای مقالات یا صفحات محصول و… باید چه گام هایی را برداریم. منتظر نظرات شما هستم که در پایین همین صفحه درج کنید و بنده هستم تا به سوالات و مشکلات شما در زمینه تحقیقات کلمات کلیدی پاسخ دهم. روش دیگری که می‌تونین ازش استفاده کنین جستجوهای مرتبط مربوط به گوگل هست. این کلمات کلیدی در پایین صفحه serp و یا همان صفحه نتایج جستجو قرار داره و از طریق این کلمات میتونین آگاهی پیدا کنین که کاربران چه کلمات کلیدی مرتبط به همون کلمه کلیدی رو در گوگل سرچ کردن. بعد از پیدا کردن رقبا، سراغ سایت‌های آن‌ها بروید و ببینید تمرکزشان روی کدام کیوردها است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری