فروشگاه اینترنتی پیستون شاپ

3 به جای 323

مزدا 3

کدام دست دوم؟

3 به جای 323

220 هزار کیلومتر با مزدا 3 نیو 40 میلیون تومانی که الان 700 میلیون تومان قیمت دارد!

نسل اول مزدا 3 در سال 2003 و به عنوان جانشین مدل 323 رونمایی شد. نسل دوم نیز در سال 2009 و بر اساس همان پلت فرم اما با تحول اساسی در طراحی بدنه و کابین عرضه گردید. این خودرو با فاصله کم نسبت به سایر بازارها و با لقب NEW، در اوایل سال 1389 به بازار کشورمان راه یافت و تا پایان تولید در سال 1398 در دو فرم هاچ بک و سدان، با پیشرانه 1.6 یا 2 لیتری و در پنج سطح از امکانات رفاهی، عرضه می شد. البته نسخه سدان با کامل ترین رده تجهیزات، بیشتر از سایر تریم ها  در خط تولید حضور داشت. به جهت ممنوعیت ورود خودروهای جدید، انواع کارکرده موجود در کشور هنوز هم مورد توجه خریدار ایرانی بوده و بنابر درخواست خوانندگان ما نیز مجبوریم خودروهای کارکرده را مورد بازنگری قرار دهیم، همراهان باشید.

مطالعه  معایب کیا سول

 

  • طراحی داخلی و خارجی و امکانات رفاهی

چراغ های کشیده، فرم خمیده انتهای سقف، کاپوت طویل و ارتفاع کم بدنه، هویت مزدا 3 به عنوان یک خودروی جمع و جور اسپرت را به خوبی نمایش می دهد. البته انتقاداتی نیز به فرم خندان داخل سپر جلو مطرح شده اما طرح کلی را می توان مجموعه ای هماهنگ دانست. با گذشت نزدیک به 14 سال، گرد پیری بر چهره مزدا 3 نشسته اما نسخه هاچ بک به دلیل تیراژ بسیار کمتر و عدم حضور رقبا، همچنان جالب توجه به نظر می رسد. ابعاد نسل دوم مزدا 3 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.4، 1.755 و 1.47 متر اعلام شده است.

در فضای کابین مزدا 3 با خطوط منحنی و حجم پردازی مواجه هستیم که در سال های پایانی دهه 2000 بسیار نوآورانه و پیشرو بوده ولی در مقایسه با طرح های جدید، تا حدی قدیمی به نظر می رسد. مجموعه ای شامل قطعات از جنس پلاستیک نرم و خشک، روکش چرمی و تریم نقره ای، هماهنگی بصری مناسبی داشته و فرمان سه شاخه با دکمه های روی آن را حتی می توان با خودروهای جدیدتر مقایسه کرد. در کابین نمونه مورد بررسی، برخی قسمت ها از جمله روکش فرمان، دسته دنده و دستگیره داخلی درها دچار ساییدگی روکش یا پریدگی رنگ شده اما با مشاهده رقم بیش از 220 هزار در کیلومتر شمار، اتفاقا از کیفیت این مجموعه بیشتر مطمئن خواهید شد. مخصوصا که سر و صدایی از اجزای کابین به گوش نمی رسد.

مطالعه  تجربه با سرزمین ماشین dx3;بررسی سوئیسی dx3

فاصله 2.64 متری بین محورهای مزدا 3، فضای چندان زیادی برای کابین این خودرو ایجاد نکرده به نحوی که اگر سرنشینان بزرگسال با قد 175 سانتی متر از حضور در ردیف جلو با صندلی های نسبتا کم عرض رضایت داشته باشند، به احتمال زیاد در قسمت عقب ناراضی خواهند بود. به نظر می رسد بخش زیادی از طول بدنه مزدا 3، فدای کاپوت بلند این خودرو شده و فرم خمیده سقف در بخش عقب هم از فضای داخلی کاسته است.

از جمله امکانات موجود در تریم کامل مزدا 3 می توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، 6 کیسه هوا، چراغ های زنون جلو با چراغشور و امکان چرخش نور در جهت گردش فرمان، سیستم کیلس، استارت دکمه ای، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتومات با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری، گرم کن صندلی های جلو، فرمان با روکش چرم به همراه شیفترهای تعویض دنده، آینه های جانبی برقی به همراه تاشو و گرم کن اشاره کرد که با وجود برخی کمبودها نسبت به خودروهای تولید 2022، برای خودرویی مربوط به سال 2009 راضی کننده است.

مطالعه  آنچه باید در مورد فردا بدانید 511;بررسی چانگان آلسوین

حجم 346 لیتری صندوق عقب با توجه به ابعاد بدنه، تا حدی کم به نظر می رسد. البته زاپاس اضطراری کوچک هم علیرغم ایجاد برخی محدودیت ها، به افزایش فضا در این بخش یاری رسانده است.

 

  • مشخصات فنی و تجربه رانندگی

نسل دوم مزدا 3 به پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 2 لیتری با حجم دقیق 1999 سی سی، خروجی 147 اسب بخار قدرت در 6500 دور در دقیقه و 187 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه مجهز شده که نیروی خود را از طریق جعبه دنده تیپ ترونیک 5 سرعته به محور جلو منتقل می کند. شتاب صفر تا صد این خودروی 1280 کیلوگرمی، 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 204 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. نسل دوم مزدا 3 در سال 2009 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro-NCAP که با معیارهای امروزی قابل تکرار نیست اما خیال مصرف کننده را تا حد زیادی راحت می کند.

نرمی فرمان، راحتی استفاده از ادوات و دید مناسب به اطراف بدنه جالب توجه است. البته امکان مشاهده کامل کاپوت را ندارید که در برخی مواقع همچون پارک کردن و یا مواجه با موانع، می تواند دردسر ساز باشد اما بر خلاف نسخه سدان، برای حرکت به سمت عقب در مزدا3 هاچ بک با مشکل چندانی رو به رو نخواهید شد.

مطالعه  ب ام و M8 کامپتیشن کوپه مدل 2023

مرکز ثقل پایین، عملکرد شق و رق کمک فنرها و برآمدگی لبه صندلی ها، حسی از تسلط و اعتماد به پایداری مزدا 3 را به راننده انتقال می دهد اما همین موارد در خیابان های پر دست انداز، شاید خوشایند بسیاری از کاربران نباشد. به دلیل ارتفاع کم شاسی، در مواجهه با برخی سرعت گیرها، رمپ ها و یا اختلاف سطوح، چاره ای جز کاهش سرعت، تغییر جهت فرمان و در نهایت درخواست از سرنشینان  عقب یا حتی جلو برای خروج موقت از خودرو!  نخواهید داشت. در حقیقت راحتی سواری در مزدا 3 تا حدی فدای عملکرد اسپرت این خودرو شده که شاید برای خریداران نسخه هاچ بک بیشتر قابل انتظار باشد. با گذشت 9 سال از عمر خودروی مورد بررسی و کارکرد بیش از 220 هزار کیلومتر، واکنش پدال گاز در هنگام شتاب گیری اولیه و ثانویه و همچنین عملکرد پدال ترمز مناسب بوده و تعویض دنده ها نیز همچنان روان و دقیق است هر چند در سرعت های بالاتر، کمبود دنده ششم تا حدی احساس می شود.

مطالعه  ورژن EQXX بیش از 1000 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کرد

خودروی مورد بررسی در دی 1391 به صورت صفر کیلومتر تحویل گرفته شده است. نمایشگر لمسی با قابلیت پخش تلویزیون و دوربین دنده عقب به همراه رینگ و تابرهای 17 اینچی با مجموع هزینه 4 میلیون تومان نصب شده که در مقایسه با قیمت های امروزی، غیرقابل باور به نظر می رسد. گرانی یا کمبود موجودی برخی قطعات ظاهری هم ممکن است در مواردی برای مالکان مزدا 3 دردسرساز شود.

سرویس دوره ای بنابر توصیه نمایندگی هر 5 هزار کیلومتر انجام شده که غالبا شامل تعویض روغن و پیشرانه و فیلترها بوده است. هزینه تعویض روغن موتور که هر مرتبه برای 4.5 لیتر محاسبه می شود، در فاصله سرویس 10 هزار کیلومتر در خرداد 93 تا اسفند 1400، بیش از 4 برابر شده است. نکته مهم اینکه برند روغن هم در طول این سال ها تغییر کرده ولی به نظر مالک، تفاوتی در عملکرد مشاهده نشده است. روغن گیربکس نخستین بار در کیلومتر 50 هزار و بعدا هر 40 هزار کیلومتر تعویض شده در حالی که نخستین تعویض لنت در کیلومتر 72 هزار اتفاق افتاده است. روغن ریزی دسته موتور در کیلومتر 97 هزار را می توان تنها اتفاق غیر منتظره در خودروی مورد بررسی دانست.

مطالعه  DS7 کراس بک برای شما آشناست

قیمت مزدا 3 نیو صفر کیلومتر در هنگام ورود به بازار ایران یعنی اوایل سال 89، در محدوده 40 میلیون تومان قرار داشت ولی در فروردین 1401 برای خرید نمونه صفر کیلومتر صندوق دار با مدل 1398 باید فراتر از 1.2 میلیارد تومان پرداخت کنید. ارزش نمونه مورد بحث هم با توجه به سلامت بدنه و بخش فنی و البته تیراژ اندک اتاق هاچ بک، نزدیک به 700 میلیون تومان ارزیابی می شود.

 

  • کلام آخر

هنوز هم مدل های کارکرده مزدا 3 هاچ بک در بازار ایران رقیب جدیدی ندارد بنابراین اگر به شتاب گیری مناسب، لذت رانندگی بالا و گستردگی نسبی مراکز خدمات اهمیت می دهید، این خودرو می تواند یکی از گزینه های اصلی باشد. اما برخی موارد همچون طراحی نسبتا قدیمی، ارتفاع کم شاسی، سواری نه چندان راحت، فضای کم ردیف عقب و قیمت گران برخی قطعات فنی و ظاهری را نمی توان نادیده گرفت. در پایان از آقای آرین نوروزی برای همکاری در تهیه این مطلب تشکر می کنیم.

مطالعه  مرسدس E200 گازسوز، سواری تمیز و مجلل مربوط به دو دهه پیش
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*