فروشگاه اینترنتی پیستون شاپ
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

سیر تکاملی شورولت کامارو را در طی 50 سال بررسی کنید

نگاهی به تکامل شورولت کامارو طی 50 سال

برای بیش از پنج دهه، شورولت کامارو یک رقابت جدی برای فورد موستانگ بوده است و این رقابت از دهه 1960 ادامه داشته است. سال‌هاست که کامارو و موستانگ رابطه نزدیکی با فورد و شورلت با یکدیگر داشتند.

 

تاریخچه شورولت کامارو

برخلاف رویه رایج در سراسر جهان که در آن فورد موستانگ محبوب ترین و پرفروش ترین خودرو است، شورولت کامارو در ایران محبوبیت بیشتری در بین مشتریان دارد و نسخه های بیشتری نیز موجود است. بنابراین نگاهی به تاریخچه تکامل شورولت کامارو برای مخاطبان ایرانی فوق العاده جذاب است. ما تاریخ، پیشرفت و شکست این اسطوره آمریکایی را بررسی خواهیم کرد.

 

در دهه 1960، شورولت نوا به کامارو تبدیل شد

خودروی شناخته شده برای ایرانی ها شورلت نوا است;قدیمی ترین نسل آن در دهه های 1350 و 1360 توسط پارس خودرو مونتاژ شد. موستانگ فورد که در سال 1964 معرفی شد باعث سردرگمی مدیران شورلت شد. به همین دلیل، آنها تصمیم گرفتند شورلت کامارو 1965 را بر اساس شورلت نوا بسازند تا بتوانند با رقبای خود رقابت کنند.

مطالعه  لوکس ترین خودروهای کشور

در سال 1966، شورولت اولین نسل کامارو را معرفی کرد که چندین سال از موستانگ عقب بود. در ابتدا یک موتور شش سیلندر خطی 38 لیتری با قدرت 140 اسب بخار برای این نسل عرضه شد.در نهایت، یک پیشرانه V8 به این مجموعه اضافه شد. شورولت کامارو در سال اول عرضه در بازار نزدیک به 220000 دستگاه فروخت.فورد موستانگ در همین مدت 480000 دستگاه فروخت. نسل اول کامارو با وجود اینکه شایستگی های زیادی داشت، کاملاً تحت الشعاع موستانگ قرار گرفت و نتوانست با قهرمان اصیل آمریکا رقابت کند.

شورلت نسخه های مختلفی از کامارو را در طول تولید نسل اول این خودرو تا سال 1969 تولید کرد. پس از انجام عمل جراحی صورت در سال های پایانی، کامارو پس از یک لیفت صورت ماهرانه از موستانگ سخت تر شد. مدلی از این نسل که در سال 1969 تولید شد Z28 Sport Coupe نام داشت.

 

در دهه 1970، نسل دوم شورولت کامارو ساخته شد و موفقیت این برند آغاز شد.

مطالعه  کیا موهاوک هشت سیلندر: مزایا و معایب

کامارو در دهه 1970، زمانی که موستانگ اقتصادی‌تر از همیشه می‌شد، از یک خودروی اسپورت به یک خودروی اسپرت و در عین حال شیطانی تبدیل شد. ذکر این نکته ضروری است که نسل دوم شورولت کامارو که در فوریه 1970 معرفی شد، در واقع یک فیس لیفت بزرگ از نسل اول بود.با این حال، مهندسان طراحی شورلت آن را زیرکانه با یک طراحی کاملا جدید پنهان کرده بودند تا مشتری را فریب دهند تا این مدل جدید را باور کند.

Chevy تقریباً 11 سال کامارو را تولید کرد که آن را به یکی از بادوام ترین مدل های خود تبدیل کرد. در سال 1974، به دلیل تغییر در قوانین فدرال، شیشه جلو و سپر کامارو دوباره طراحی شد. شورولت کامارو در طول این سال تا پایان دوره نسل دوم یعنی سال 1981 با سپرهای فلزی عظیم و جلوپنجره کشیده تولید شد. در ایران مدل های کلاسیک شورولت کامارو بیشتر از مدل های بعد از سال 1974 هستند.

مطالعه  به عرضه محصولات نیسان در ایران، از جونیور تا ایکس تریل نگاه کنید

Chevy Camaro Z/28 نیز همانند نسل اول خودروهای شاخص این نسل بودند. فیس لیفت از سال 1974 ظاهر جدید و اسپورت تری به تیپ داده است، اما به دلیل بحران سوخت در دهه 1970 و مقررات زیست محیطی، اکنون از یک موتور 350 V-8 با قدرت 350 اسب بخار استفاده می کند.

 

شورولت کامارو نسل سوم و دوران ژاپن در دهه 1980!

بحران سوخت و افزایش هزینه خودروهای مقرون به صرفه آنها را مجبور کرد تا بازار داخلی را به رقبای ژاپنی خود واگذار کنند.در نتیجه، ماشین هایشان زشت و کسل کننده شد، یا عصر ژاپنی خودروسازی آمریکا. نسل سوم شورت کامارو نیز در دام ژاپنی شدن گرفتار شد.

در سال 1982 جنرال موتورز نسل سوم شورولت کامارو را با طراحی مسطح و موتورهای کوچکتر از قبل معرفی کرد و ده سال دیگر در خط مونتاژ باقی ماند.

یک موتور V8 در بالاترین نسخه نسل سوم کامارو، Z28، به دلیل محدودیت های تولید، تنها 145 اسب بخار قدرت تولید می کرد. همچنین یک موتور 25 لیتری چهار سیلندر و 90 اسب بخار قدرت در کامارو پایه وجود داشت.

مطالعه  از گذشته تا امروز: MVM X33

تعداد کمی از نسل سوم شورلت کامارو در بازار ما وجود داشته است.با این حال، اکثر آنها در وضعیت نامناسبی هستند یا در گرداب بازسازی غوطه ور شده اند. در طول عمر نسل سوم شورولت کامارو، شورولت با کارایی فنی دست و پنجه نرم کرد، اما در نهایت با قطعات اسپرت و جذاب برای جبران مشکلات پیشرانه، دوباره طراحی شد.

 

شورولت کامارو، نسل چهارم و مشخصات فنی جدید در دهه 1990

شورلت تمام تلاش خود را برای ارائه یک خودروی جذاب در دهه 1980 انجام داد، زمانی که نسل سوم کامارو عملکرد ضعیفی داشت. در سال 1993، شورولت نسل جدیدی از کامارو را روانه بازار کرد.هیچ شباهتی به نسل اول و دوم کامارو نداشت، اما حالت بهتر و استایل نامتقارن تری داشت.

با مدل فول آپشن نسل چهارم شورولت کامارو Z28، موتور 275 اسب بخاری LT1 8 سیلندر توربوشارژ به این خودرو نیرو می دهد و گیربکس شش سرعته دستی آن نیز عملکرد تحسین برانگیزی دارد. در سال های پایانی نسل چهارم کامارو، جنرال موتورز نسخه های کانورتیبل و SS را با پیشرانه های جدید معرفی کرد. تولید کامارو در سال 2002 با معرفی Z28 SS کوپه و کانورتیبل، نسخه های نهایی نسل چهارم کامارو به پایان رسید.با این وجود، داستان کامارو تمام نشده است.

مطالعه  فونیکس در ایران و محصولات آن

 

در سال 2010، شورولت کامارو با مدل نسل پنجم خود بازگشت

در طول هشت سالی که شورولت صرف فکر کردن به چهار نسل کامارو کرد، طراحان و مهندسان آن توانستند ببینند چه چیزی کارآمد است و چه چیزی نه. با این وجود، آنها این ماشین عضلانی آمریکایی را در سال 2010 احیا کردند و تمام تلاش خود را کردند تا عناصر نسل اول را در یک خودروی نسل پنجم بگنجانند. شاسی نسل پنجم شوروی کامارو بر اساس مدل هولدن ساخته شده است و در تریم های RS، SS، Z/28 و ZL1 موجود بود.

نسل پنجم شورولت کامارو یک خودروی افسانه ای به دلیل چهره آمریکایی جذاب و خشن و موتورهای قدرتمند شش و هشت سیلندر است. کامارو نسل پنجم شوروی در پایان عمر خود فیس لیفت شد و چراغ های گرد آن با چراغ های مربعی جایگزین شدند. شورت کامارو از نسل پنجم تا سال 2015 در حال تولید بود.

مطالعه  چری تیگو 8 پرو، لوکس ترین محصول برای مدیران خودرو در راه است

 

نسل ششم شورت کامارو و محیط در حال تغییر بازار

در حال حاضر شورلت در حال تولید نسل ششم کامارو است که در سال 2016 وارد بازار شد. نسل فعلی کامارو از پلتفرم ATS کادیلاک استفاده می کند که آن را سبک تر از همیشه کرده است. معرفی Chevy Camaro با نسل جدید فورد موستانگ و دوج چلنجر مصادف شد و در نهایت به یک مسابقه مهیج و مرگبار کشیده شدند.

مدل پایه Chevy Camaro از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ 275 اسب بخاری استفاده می کند، در حالی که مدل های سایز متوسط ​​از یک موتور 36 لیتری V-6 با 335 اسب بخار استفاده می کنند. همچنین در نسخه SS کامارو یک موتور 62 لیتری LT1 V-8 با قدرت 455 اسب بخار، مشابه آنچه در شورولت کوروت C7 یافت می شود، موجود است. فورد موستانگ و دوج چلنجر پس از عرضه شورولت کامارو در دو نسخه قدرتمند ZL1 و ZL1 1LE نسخه های قدرتمندتری داشتند.

مطالعه  آشنایی با شرکت های خودروسازی ایران

در سال 2019، شورولت کامارو نسل ششم فیس لیفتی را دریافت کرد که شبیه شورلت سیلورادو بود. یک گیربکس ده سرعته جدید نیز برای افزایش عمر این نسل در مدل های ارتقا یافته تعبیه شده بود.

 

دنیای خودرو تحت سلطه پپسی و کوکاکولا است!

دنیای تجارت و بازاریابی با عملکرد پپسی و کوکاکولا آشناست.دو غول صنعت نوشیدنی، معروف به رقابت و هر یک از آنها، برای شکست دادن دیگری تلاش می کند. این رقابت فورد و شورلت در صنعت خودروسازی آمریکاست که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. فورد موستانگ و شورولت کامارو یا فورد سری F و شورلت سیلورادو نیز این جنگ داخلی را نشان می دهند.

 

یک چیز در مورد پپسی و شورلت ثابت است و آن دوگانگی آنهاست.

مانند پپسی که مرتباً در رتبه دوم جهان نوشابه‌های گازدار قرار داشت و در طول سال‌ها نتوانسته کوکاکولا را شکست دهد. بنابراین شورلت، با تمام نوآوری ها و تلاش هایش نتوانست فورد را شکست دهد.با این حال، این به معنای زیر سوال بردن تلاش های شورلت برای تسلط بر بازار نیست.با این حال، به نظر می رسد شورولت کامارو روحی را به شکل روحی خشمگین و سرکش حمل می کند که مشتریان نمی بینند، به همین دلیل است که کامارو همیشه کمتر محبوب است.

مطالعه  نسل جدید کیا سراتو با نام کیا کی 3 به بازار عرضه شد
پیستون tu5 | پیستون ef7 | پیستون Nfu
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*