فروشگاه اینترنتی پیستون شاپ

رقابت آئودی R8 با نیسان GT-R پس از ۱۳ سال

اسپرت آئودی R8 و نیسان GT-R

دو خودروی اسپرت آئودی R8 و نیسان GT-R که هر دو در رقابت های بهترین خودروی سال (PCOTY) سال ۲۰۰۹ نشریه خودرویی Motor شرکت کرده بودند را نمی توان از هم جدا دانست، چون در آن رقابت ها سه داور به نیسان GT-R رأی دادند و سه داور، آئودی R8 V10 را خودروی بهتری دانستند و حال که این دو پیشکسوت دنیای اتومبیل با گذشت ۱۳ سال از حضورشان، در حال حذف شدن از بازار هستند، این شانس را داشتیم تا آنها را در مناطق کوهستانی استرالیا مورد تست فنی و مقایسه ای قرار دهیم.

نیسان R35 GT-R

نیسان R35 GT-R

قوانین ۸۵ گانه طراحی خودروی استراليا و الزامات آن برای محافظت بیشتر در برخوردهای جانبی برای نیسان R35 GT-R اجرا شده اند و سایت تولیدی پیشرانه آئودی در مجارستان دیگر موتور 2/5 لیتری V10 این خودرو را با مشخصه های خاص کشور استرالیا تولید نمی کند. بنابراین شرکت مادر آئودی در شهر اینگولشتات آلمان نمی تواند اعداد و مشخصاتی مشابه برای متقاعد کردن استرالیایی ها با پیشرانه جدید و قیمت قابل قبول ارائه کند و تا ورود نسل جدید آئودی R8 به استرالیا باید با این خودرو در بازار این کشور خداحافظی کنیم.

مطالعه  ماشین های قرن بیست و یکم با راحت ترین کابین ها

نسل بعدی آئودی R8 به جای کاربرد پلت فرم SPE پورشه که نسخه ۲۰۰۹ بر مبنای آن ساخته شده است، بیشتر به سمت پلتفرم لامبورگینی خواهد رفت. بنابراین در سال ۲۰۲۵، نسل بعدی R8 از قسمت جلوی خودرو تا ستون B با بدنه و شاسی نسل بعدی لامبورگینی اوراکان مشترک خواهد بود.

آئودی R8

آئودی R8

شاسی هر دوی آنها در شرکت آئودی در شهر Neckarsulm در آلمان ساخته می شوند و موتور هر دوی آنها از شهر Gyor مجارستان بیرون می آید. به جای پیشرانه جدید هیبریدی V8 در نسل فعلی، شرکت آئودی قصد دارد تا نسل بعدی R8 را با دو با سه موتور الکتریکی و یک باتری T شکل ۹۰ کیلووات ساعتی ارائه کند که قدرت ۸۵۱ اسب بخار را فراهم خواهد کرد، ولی در آن صورت، پیشرانه قدرتمند V10 به یک موتور قدیمی تبدیل خواهد شد.

برعکس، کمپانی نیسان قصد دارد در نسل بعدی GT-R یک پیشرانه احتراق داخلی نصب کند تا نسخه R36 این خودرو از بنزین با اکتان ۹۸ با سیستم بازیافت انرژی جنبشی (KERS) و یک باتری ۴۸ ولتی برای سیستم هیبریدی استفاده کند.

نسخه R36

نسخه R36

این خودرو می تواند مبنای اولیه برای تولید نسخه R37 تمام الکتریکی باشد که قرار است در انتهای این دهه توسط شرکت نیسان ارائه شود. نیسان GT-R مدل ۲۰۰۹، دقیقاً زمان خود را نشان می دهد، مخصوصاً نسخه Millennium Jade T-Spec تستی ما که به نظر می رسد بعد از ۱۵ سال با کار کرد زمان تحويل از یک اصطبل متروکه پیدا شده است. حتی کلید کنترل از راه دور آن شبیه به کلید یک خودروی نیسان جوک ۲۵ هزار دلاری است. ولی زمانی که موتور را روشن می کنید، نشان می دهد که قرار است یک سواری خاطره انگیز و منحصر به فرد را تجربه کنید. غیرعادی ترین نکته در مورد نیسان GT-R این است که اختلاف زیادی بین آنچه در ظاهر آن می بینید و نحوه سواری آن وجود دارد. صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی آن به شکل کنسول بازی Super Nintendo بوده و ترمز دستی آن همان شکل متداول ترمزدستی های خودروهای معمولی را دارد.

مطالعه  تازه های دنیای تیونینگ

 

شاید در این خودرو به دنبال امکاناتی نظیر اتصال تلفن همراه، شارژ بی سیم تلفن هوشمند و یا نمایش اطلاعات فنی روی شیشه جلو با هدآپ دیسپلی (HUD) باشید، ولی به نظر می رسد حتی دوربین دید عقب (RVC) در زمان این خودرو تعریفی مانند دوربین جاسوسی زمان فیلم گلدفینگر جیمزباند داشته است. در حقیقت روشی که موتور ۵۶۰ اسب بخاری VR38DETT این خودرو در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه کار می کند، یک سیر قهقرایی را نشان می دهد. همچنین سیستم فرمان هیدرولیک GT-R صدا می دهد و گاهی به نظر می رسد که جا خالی می دهد. ولی نسخه T-Spec تستی ما، در حالت رانندگی Comfort راحتی زیادی را برای راننده فراهم می کند و این گفته که سوار شدن این خودرو شبیه به سواری اتوبوس برقی است، از حقیقت دور است، مخصوصاً زمانی که از گشتاور ۶۳۲ نیوتن متری موتور آن در دور موتور ۳3۰۰ دور در دقیقه استفاده می کنید. به کاربرد اهرم های تعویض دنده روی فرمان برای تعویض سریع تر دننده ها در دور موتور حدود ۵۵۰۰ دور در دقیقه، بدون نیاز به دو توربوشارژ IHI آن، شما را به بیشترین میزان گشتاور موتور می رساند، ولی شاسی آن از نظر استحکام پیچشی یک قدم از شاسی نسخه های Nismo خودروی GT-R عقب تر هستند که درزهای آن با یک پوشش جوشکاری شده، پوشانده شده اند.

مطالعه  سری ۴ گرن کوپه ۲۰۲۲

در GT-R صدای لاستیک ها در کابین زید است و فضای سر راننده در کابین مناسب نیست، ولی صندلی ها دارای روکشی از جنس آلكانترا با دوخت طرح لوزی شکل هستند، بیشترین ارتفاع سقف GT-R مربوط به قسمت بالای شیشه جلو است.

وزن نیسان نسخه T-Spec حدود ۱۷۵۰ کیلوگرم است که بین دو رقیب کوپه ۶ سیلندر چهار چرخ خود یعنی پورشه ۹۱۱ توربو و ب ام و M4 xDrive قرار می گیرد. ترمزهای سرامیکی Brembo این نسخه با دیسک های ۳۹۰ میلی متری جلو و ۳۸۰ میلی متری عقب، همانند نسخه Nismo هستند که در پشت رینگ های آلیاژی RAYS قرار گرفته اند. هر نیسان GT-R دارای پوشش طلایی پیشرانه است که نام سازنده هر موتور روی یک پلاک درج شده است که در مورد خودروی تستی ما، نام سازنده موتور سونمی دویاما است.

R8 V10 Performance

R8 V10 Performance

در خودروی کوپه آئودی R8 V10 Performance وضعیت نشیمن راننده عالی است و سیستم صوتی BOSE آن با ۱۱ بلندگو صدای خوبی را در کابین بخش می کند. پیشرانه V10

مطالعه  ببینید کدام خودروهای چینی ارزان‌ترین قیمت را دارند

FSI این خودرو کروموزوم هایی از لامبورگینی های سنت آگاتا دارد و به عنوان یک آئودی TT با مقیاس بزرگ محسوب می شود. همچنین به روزرسانی دیگر R8 در زمانی صورت گرفت که نسخه 42 Type حدود ۹ سال بعد از تولید در سال ۲۰۱۵ به نسخه 4s ارتقاء یافت و پیشرانه V8 و گیربکس دستی از آئودی R8 به طور کامل حذف شدند.

R8 V10 engine

R8 V10 engine

در مقایسه با موتور V10 موتورهای V8 بیشتر با R8 سازگار بودند که باید برای رسیدن به سرعت بالاتر از موتور V10 بیشتر و سخت تر کار کنند، ولی موتور V10 برای رسیدن به حداکثر گشتاور باید به دور موتور بالاتری از موتورهای V8 برسند. یعنی موتور V8 در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند ولی موتور V10 در این دور موتور، گشتاوری در حدود ۳۲۰ نیوتن متر ایجاد می کند، یعنی ۲۸ درصد گشتاور بیشتر.

مطالعه  مزایا و معایب سانتافه 2017

نسل دوم R8 در سال ۲۰۱۸ به روز رسانی گردید و نسخه V10 Plus به نسخه V10 Performance Quattro ارتقاء یافت. قدرت موتور حدود ۹ اسب بخار افزایش یافت و قدرت این نسخه به ۶۱۱ اسب بخار رسید. در حالی که نیسان GT-R دارای نسبت قدرت به وزن ۳۲۰ اسب بخار بر تن است، آئودی R8 دارای نسبت ۳۷۶ اسب بخار بر تن است. این خودرو می تواند بیشتر از آن چیزی باشد که نشان می دهد. حالت رانندگی Launch کارکرد موتور را در دور موتورهای از ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه می رساند.

در آئودی R8 هر چه دور موتور افزایش می یابد، آدرنالین شما بیشتر ترشح می شود. از زمانی که پیشرانه V10 وارد بازار شد، این موتور در خودروهایی مانند دوج وایپر، لامبورگینی گالاردو، پورشه کار را GT، ب ام و M5 و M6 و حتی برخی از وانت های فورد و شاسی بلندهای فولکس واگن استفاده شد تا بالاخره به لکسس LFA با پیشرانه 1LR-GUE رسید، ولی بعد از آن کاربرد این پیشرانه در مسابقات فرمول یک پایان یافت و در نتیجه نقش ویژه این موتور کم رنگ شد. آخرین شرکتی که این نوع موتور را در محصولات خود استفاده می کند، لامبورگینی است. ولی مطمئناً آئودی R8 با موتور ۱۰ سیلندر خود نمی تواند از پس خودروهای ۶ سیلندری نظیر مازراتی MC20، مک لارن Artura و فراری 296 GTB بر آید.

  • کلام آخر
مطالعه  ویژگی های اختیاری پورشه کیمن 2017

انتخاب یکی از این دو خودروی مدل ۲۰۰۹ برای ما مشکل است، چرا که نیسان GT-R هر جا که بخواهید می رود و هر جا برود به گرمی از آن استقبال می شود. آئودی R8 در ابتدا کمی مدرن تر و امروزی تر از نیسان GT-R به نظر می رسد، ولی وقتی پشت آن می نشینید و با آن می رانید، متوجه خواهید شد که چند سال از ساخت آن می گذرد. علیرغم پایان فروش این دو خودرو به نظر نمی رسد که آنها به این زودی ها علاقه مندان خود را از دست بدهند. آئودی R8 یک خودروی سوپراسپرت دست ساز با عملکرد قابل قبول است و نیسان GT-R یک خودروی اسپرت با تاریخچه رقابت های طلایی است.

 

مقایسه مشخصات آئودی R8 و نیسان R35 GT-R مدل ۲۰۰۹
نام خودرو نیسان

R35 GT-R T-Spec

آئودی

R8 V10 Performance

نوع خودرو دو در کوپه، ۵ نفره دو در کوپه، ۲ نفره
انتقال قدرت چهار چرخ چهار چرخ
نوع موتور V6 تونین توربو DOHC با ۲۴ سوپاپ V10 تنفس طبیعی DOHC با ۴۰ سوپاپ
حجم موتور (سی سی) ۳۷۹۹ ۵۲۰۴
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) 6800-561 8250-602
گشتاور (نيوتن متر دور در دقیقه) 3300-632 6500-560
نوع گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
نوع فرمان هیدرولیک برقي
وزن (کیلوگرم) 1751 1595
ابعاد (میلی متر) فاصله 4710/1895/1370 4429/1940/1246
فاصله محورها (میلی متر) 2780 2650
لاستیک ها Dunlop Sport Max

GT 600

Pirelli P Zero
قیمت فعلی/ قیمت سال ۲۰۰۹ (دلار) 155000/256700 351000/394877
امتیاز (ستاره) 4 از 5 4 از 5

 

مطالعه  معرفی ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*