فروشگاه اینترنتی پیستون شاپ

تست رانندگی با آخرین لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

صدای نعره اگزوز، بازی با عقربه دورشمار و ترشح آدرنالین در بدن، چیزی فراتر از خودروسازی است. لامبورگینی از آن دسته خودروهایی است که اگر می خواهید لذت خالص رانندگی را کاملا لمس کنید، تمام ملزومات آن را در اختیار شما قرار می دهد. طراحی به شدت جذاب، صدای بی نظیر اگزوز و پیشرانه 12 سیلندر، مطمئنا بهترین ترکیبی است که می توانید آن را در لامبورگینی تجربه کند. این خودروساز تقریبا در یک دهه پیش یکی از نمادهای خودروهای اسپرت، یعنی اونتادور را به عشاق خودرو معرفی کرد. حال، لامبورگینی تصمیم به پایان تولید این افسانه گرفته است و برای همین، تصمیم دارد که خداحافظی با شکوهی برای آن تدارک ببیند. آنها نام این خداحافظی را Avertadoer LP 780-4 Ultimae گذاشته اند که قرار است به تعداد 600 دستگاه، 350 دستگاه کوپه و 250 دستگاه رودستر، تولید شود.

لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

اونتادور مانند بسیاری دیگر از ساخته های لامبورگینی، نام یک گاو مبارز معروف را یدک می کشد، که سرنوشت آن نیز مانند آن گاو مبارز، مرگ است. اونتادور به عنوان شجاع ترین گاو نر فصل 1993 شهر ساراگوسا شناخته شد و جایزه معروف مسابقات آن فصل را از آن خود کرد، که البته پس از کشته شدن در میدان مبارزه به آن داده شد. بدین ترتیب ما نیز امید داریم که این خودرو که نام آن را یدک می کشد، به عنوان بزرگ ترین لامبورگینی دوازده سیلندر خالص، شناخته شود. لامبورگینی برای این آخرین مدل از اونتادور، از کلمه Ultimae استفاده کرده است، که به خوبی نشان دهنده آخرین 12 سیلندر خالص ساخته این خودروساز است.

مطالعه  آیا پژو 207 سدان خرید خوبی است؟

 

  • آزمون رانندگی

برای رانندگی نهایی، یک دستگاه Aventador LP780 را در اختیار داریم. اونتادور بدون شک دلیرترین لامبورگینی 12 سیلندر بود که از فناوری های جدیدی که برای نخستین بار توسط کارخانه به کار گرفته می شد، پذیرایی می کرد. با اینکه لامبورگینی از دهه 1980 فیبر کربن را در ساخته های خود به کار گرفته بود، اما اونتادور نخستین خودروی جاده ای این شرکت است که به جای آلومینیم یا فولاد، از شاسی یکپارچه فیبر کربنی استفاده کرده است. این خودرو همچنین از یک سیستم تعلیق با فناوری موتور اسپرت نصب شده در داخل که با فشار میله رابط فعال می شود، برخوردار است. در مراحل بعدی این خودرو به چرخ های عقب فرمان پذیر مجهز خواهد شد و مدل مبتنی بر اونتادور Sian FKP37 از یک سیستم هیبریدی مبتنی بر ابر خازن استفاده می کند. Ultimae بدون قطعات الکتریکی قدرتمندترین لامبورگینی 12 سیلندر تنفس طبیعی خیابانی است.

لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

برای مقایسه رانندگی نسخه نهایی، باید بگوییم که کمی متفاوت از نسخه SVJ خواهد بود. به نظر می رسد که نبود سیستم آیرودینامیک فعال SVJ کمی از احساس خامی آن خودرو کاسته است. نسخه نهایی کمی متمدن تر بوده و اصرار کمتری بر رانندگی به سبک دیوانه ها دارد. موردی که به احساس راحتی بیشتر این خودرو کمک می کند. نصب صندلی های استاندارد راحت به جای اسپرت نازک و سخت است.

مطالعه  با انواع و نسخه های کیا اپتیما آشنا شوید

آنچه که این خودرو با از دست دادن سیستم آیرودینامیک فعال به دست آورده است، ظاهر متناسب تر است. بال بزرگ و حجیم عقب، متقارن تر گشته که منجر به تقارن بهتر کل بدنه شده است. استفاده از بال عقب به همراه یک موتور کوچک، باعث شده تا توجه به دیفیوز عظیم عقب بیشتر شود.

 

  • تغییرات ظریف نسبت به SVJ

نکته مهمی که ارزش پرداختن دارد این است که لامبورگینی نقص جزئی در سیستم فرمان عقب SVJ رودستر را اصلاح کرده است. چرا که این سیستم در رانندگی سخت، بسیار حساس بود و به کوچک ترین حرکات فرمان عکس العمل تندی نشان می داد و دائما از راننده می خواست که در میانه پیج، فرمان را اصلاح کند. بدین ترتیب یکبار دیگر قسمت عقب کاملا هماهنگ با جلو رفتار می کند و فرمان پذیری عقب برای راننده نامرئی شده است. یکی از کمبودهای اونتادور که از روز اول وجود داشته و هرگز برطرف نشده، جعبه دنده است. جعبه دنده خودکار تک کلاچه ایرادات عملیاتی دارد که نمی توان از آن چشم پوشید.

مطالعه  جذاب ترین ویژگی های خودروهای لوکس را بررسی کنید

لامبورگینی با آن که بسیار تلاش کرده است اما همچنان افت شتاب در هنگام تعویض و به ویژه در سرعت های پایین، وجود دارد. نمونه های اخیر به نسبت مدل های اولی، در تعویض دنده بهتر عمل می کنند اما هنوز هم به نسبت نمونه های اتوماتیک دو کلاچه که در مدل ارزان تر هوراکان وجود دارد، ناامید کننده هستند. نکته کلیدی این است که باید آن را درست مانند یک جعبه دنده دستی برانید، یعنی درست قبل از فشار دادن شیفتر سبک کردن دنده، پا را تقریبا به طور کامل از گاز بردارید.

لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

این کار باعث تکان خودرو می شود اما شلاق تغییر دنده را حذف می کند.یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام رانندگی با اونتادور با آن روبه رو هستید، مشکل میدان دید است. شیب زیاد شیشه جلو و ضخامت زیاد ستون A دید رو به جلو را به ویژه هنگام رانندگی سریع، با چالش مواجه می کند. در مسیرهای صاف، ستون های ضخیم دید گوشه ها را مبهم کرده و در رانندگی در سربالایی ارتفاع پایین سقف، موضوع را تشدید می کند. از سوی دیگر، دید صندلی کناری همچنان برای یک خودروی 10 ساله، خوب است. یکی از جذاب ترین ویژگی های اونتادور که به تنهایی می تواند آن را وارد تالار مشاهیر لامبورگینی کند، دکه شروع/توقف آن، به صورت دکمه های پرتاب موشک جنگنده ها است. البته سیستم اطلاع/ سرگرمی آئودی به کار رفته در اونتادور کماکان راحت تر از صفحه نمایش لمسی غیرقابل درک هوراکان است.

مطالعه  آشنایی با شرکت های خودروسازی ایران

مهمتر از ظاهر دکه شروع، صدایی است که این دکمه ایجاد می کند، هیچ چیزی نمی تواند با صدای یک پیشرانه دوازده سیلندر، آن هم در دور 9000 رقابت کند، واقعا صدای لذت بخشی است.

 

  • یک داستان قانع کننده

وقتی که اشتفان وینکلمن نخستین بار اونتادور را با آن شاسی فیبر کربن و سیستم تعلیق میله فشاری، در سن آگاتا به جهانیان معرفی کرد، علاقمندان خودرو را دیوانه آن کرد. ولی چند ماه پس از آن طی آزمایشی که یکی از رانندگان حرفه ای از آن به عمل آورد، مشخص شد که در ورود به پیج رفتار غیرقابل پیش بینی دارد و ترمزهای بزرگ کربن-سرامیکی خود را در طول مسابفه به طور کامل از بین برد.

لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

سپس، در سال 2015 نمونه SV معرفی شد که تعهد لامبورگینی را در مورد ساخت یک دوازده سیلندر با رفتار کنترل شده در پیج و شتاب فوق العاده، به همراه داشت. این همان خودرویی بود که همه از اونتادور انتظار داشتند، اما باز هم انتظارات را برآورده نساخت. در نهایت لامبورگینی به وعده خود عمل کرد و در سال 2019، SVJ را معرفی کرد. اونتادوری که مانند بدنه، شاسی فیبر کربنی و سیستم تعلیق درونی دیوارنه وارش، رانندگی می کند. خودرویی که نه تنها قدرت، که زیرکی و کنترل را نیز در اختیار راننده می گذارد. آن یک سوپر اسپرت واقعی بود، و نه یک خودروی نمایشی. Ultimae تمام این ویژگی ها را دارد، با این تفاوت که یک درجه از دیوانگی سلف خود، کم کرده است. این هنوز هم یک خودروی بزرگی است که حرف های زیادی برای گفتن دارد، هر چند که این احساس نیز وجود دارد که به آن نیازی نیست.

مطالعه  مزایا و معایب Lotus Elysee، یک شرکت لوازم آرایشی چندملیتی

 

حالا لامبورگینی پس از چند سال که به واسطه عدم توانایی ساخت یک دوازده سیلندر کامل، مورد نیش و کنایه قرار می گرفت، می تواند کمی استراحت کند. داستان پیشرانه های 12 سیلندر مانند مسابقات گاوبازی است، همه می دانند که این یک بازی غیرمتمدنانه است، اما آن را دوست دارند، درست مانند 12 سیلندرها، که همه می دانند به واسطه سوخت بالای آنها، برای محیط زیست مضر هستند، اما نمی توانند از آن دست بکشند.

 

سایر مشخصات Aventador LP 780-4

پیشرانه (لیتر) 6.5
قدرت (اسب بخار) 796
گشتاور (نیوتن متر) 720
موتور DOHC 48 سوپاپ 12 سیلندر
جعبه دنده 7 سرعته دستی دو کلاچه
وزن (کیلوگرم) — 1770
فاصله محور (سانتی متر) 270
طول/عرض/ارتفاع (سانتی متر) 494.3-209.8-113.5
شتاب صفر تا 96 کیلومتر (ثانیه) 2.5
مصرف سوخت شهر/ بزرگراه/ مجموع 26.1-14.7-21.4 لیتر در 100 کیلومتر

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*