فروشگاه اینترنتی پیستون شاپ

با کراس اوورهای کوچک K125 و K112آشنا شوید

k112

افزایش سهم ایران خودرو در بازار شاسی بلندها

اپیدمی سوار شدن بر مرکب های قد بلند در چند سال گذشته به حدی در سراسر دنیا فراگیر شد که بالاخره ایران خودرو نیز در صدد طراحی و تولید خودروهایی در کلاس اوورها برآمد. با افزایش تیراژ تولید خودروهای شاسی بلند، سهم این شرکت در بازار خودروهای شاسی بلند به 60 درصد افزایش می یابد. در ادامه با دو کراس اوور ایران خودرو یعنی K125 و K112 که به زودی رونمایی خواهند شد آشنا می شویم.

 

 

ایکو K125

ایران خودرو K125 اولین کراس آووری است که با نشان اختصاصی آبی های جاده مخصوص تولید می شود و طراحی آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده است.

ایکو K125

ایکو K125

پس از خروج پژو از ایران در پی بازگشت تحریم های غرب، بر اساس قرارداد برجامی ایران خودرو با گروه پژو – سیتروئن، امکان استفاده قانونی از امتیاز پلت فرم PF1 برای طرف ایرانی فراهم شد و این پلت فرم با نام IKP1 در ابتدا برای محصول تارا به کار گرفته شد و در آینده نزدیک برای کراس اوور K125 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با توجه به اصول پلت فرم PF1 گروه PSA، ایران خودرو K125 اصول پایه و اسلوب کلی پژو 2008 را داراست و با خودرویی مواجه هستیم که پیکره کلی پژو 2008 را برایمان تداعی می کند.

پژو 2008

پژو 2008

در خصوص طراحی ظاهری این خودرو شنیده ها حاکی از آن است که در نمای جلو احتمالا برای اولین بار در بین محصولات ایرانی شاهد چراغ های دو تکه هستیم که سبک و سیاق هوندای را برایمان تداعی می کند و در نمای پشتی نز چراغ ها مشابه پژو 2008 و 3008 جدید، در یک قاب مشکی پیوسته قرار گرفته اند و این یعنی اگرچه مانند تارا چراغ های عقب سراسری را شاهد نیستیم اما در هر صورت نوعی از چراغ به هم پیوسته در این خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعه  نوبل M500 انگلیسی با قلب تپنده آمریکایی

 

پیشرانه K125 چه خواهد بود؟

به گفته مدیران ارشد ایران خودرو، اولین کراس اوور این شرکت با پیشرانه TC7 پلاس و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک DAE ( که در تارا و دنا پلاس اتومات هم مورد استفاده قرار گرفته است) به بازار می آید. این پیشرانه 1646 سی سی حجم دارد و نمونه ارتقا یافته TC7 یا همان EF7 توربوشارژ است.

پیشرانه K125

پیشرانه K125

از مشخصه های عنوان شده در خصوص این پیشرانه می توان به تغییر کلی در سامانه توربو شارژ، تجهیز پیشرانه به سامانه زمان بندی هوشمند سوپاپ های دوگانه، تقویت ضرایب امنیت و … اشاره کرد. تغییرات مذکور سبب شده اند تا این پیشرانه حداکثر توان 170 اسب بخار را با گشتاور قابل توجه 250 نیوتن متر تولید کند. کراس اوور K125 مانند پژو 2008 از نوع تک دیفرانسیل است و سیستم خنک کاری جعبه دنده 6 سرعته آن هم عینا مانند تارا اتومات و دنا پلاس اتوماتیک برای تطبیق با شرایط آب و هوایی و جاده های ایران ارتقا داشته و از سامانه خنک کاری جعبه دنده های 8 سرعته برای آن استفاده شده است. همچنین سامانه مبدل گشتاوری، حالت برفی، اسپرت و تیپ ترونیک نیز در این جعبه دنده لحاظ شده است.

مطالعه  پورشه کاین چه مزایایی دارد؟

لازم به ذکر است که برخی گمانه زنی ها نیز حاکی از عرضه نخستین نمونه های K125 با مشخصات فنی یکسان با تارا اتوماتیک دارد و این یعنی استفاده از پیشرانه TU5 پلاس و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک.

 

 

  • ایکو K125 چه امکاناتی خواهد داشت؟

کراس اوور K125 احتمالا به امکاناتی نظیر کیسه هوای جلو و جانبی، صندلی های جلو برقی، کروز کنترل، تهویه مطبوع الکتریکی، دی لایت، سنسور نور و باران، سنسور پارک عقب به همراه دوربین دنده عقب، سانروف، آینه های کناری تاشو برقی، صندلی های برقی جلو، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی، دوربین ثبت وقایع، سنسور پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش و … مجهز خواهد بود.

امیدواریم در خصوص این خودرو شاهد استفاده از موتردی همچون ترمز پارک برقی، گرمکن صندلی و سیستم مالتی مدیای بزرگ تر نیز باشیم.

 

 

  • رقیب مستقیم K125 چه خودرویی است؟

به عنوان رقیب مستقیم K125 می توان به سایپا آریا اشاره کرد که از لحاظ سگمنت و تجهیزات در مقابل کراس اوور ایران خودرو می ایستد.

مطالعه  با مشخصات فنی هایما s5 آشنا شوید

 

 

و حالا کراس اوور K112، رونوشتی از رنو کوئید

ایران خودرویی ها که این روزها سخت مشغول توسعه محصولاتی در قالب کراس اوورهای کامپکت و ساب کامپکت هستند، پروژه ای کوچکتر از K125 به نام K112 را نیز در دستور کار خود دارند. پس از رویت ورود رنو کویید به جتکو، خبرهایی به بیرون از شرکت مخابره شد مبنی بر درخواست ایران خودرو از مهندسان جتکو برای طراحی پروژه ای برای یک محصول کلاس A بر مبنای رنو کویید.

پلت فرم و سازه اتاق محصول جدید ایران خودرو تا حد بسیار زیادی مشابه به پلت فرم CMF-A گروه رنو است. این پلت فرم در خودروهایی مانند رنو کویید، داتسون GO، رنو تریبر، کیجر و … استفاده شده و به عنوان یک سازه اقتصادی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو – نیسان شناخته می شود.

ایران خودرو هم با مهندسی معکوس روی این پلت فرم و چند سازه مشابه، توانسته تا نسخه ای جدید از رنو کویید را برای خود بسازد و با توجه به تغییرات فراتر از 32 درصد، امتیاز معنوی این محصول کلاس A را به دست بیاورد و نام این پروژه را K112 نامیده.

مطالعه  مرسدس E200 گازسوز، سواری تمیز و مجلل مربوط به دو دهه پیش

طراحی K112 در بخش دماغه طبق تصاویر اندکی که تاکنون به بیرون درز کرده است، شباهت زیادی با نمونه فیس لیفت رنو کویید دارد و از برخی فیچرهای مشابه با تارا نیز در این خودرو استفاده شده است. گفتنی است رندر و تصاویر خودروهایی مانند کیا سونت و هیوندای i10 نیز در مرکز تحقیقات شرکت جهت بهره گیری از سبک طراحی آنها برای محصول K112، مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

  • پیشرانه K112 چیست؟

طبق گفته ایران خودرویی ها، برای K112 از پیشرانه 3 سیلندر جدید این شرکت با کد 3F0N و با حجم دقیق 1048 سی سی به همراه جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده خواهد شد.

به این ترتیب محصول کلاس A ایران خودرو 72 اسب بخار را با گشتاور 98 نیوتن متر در اختیار خواهد داشت و به ازای هر کیلومتر تنها 114 گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد. نکته قابل توجه در مورد مشخصات فنی این پیشرانه که قرار است روی K112 نصب گردد، قدرت و گشتاور بیشتر آن نسبت به خودرویی مانند رنو کویید است.

مطالعه  مزایا و معایب کرامت موتور بهمن

از ویژگی های پیشرانه جدید ایران خودرو می توان به مواردی همچون زمان بندی متغیر سوپاپ های دو گانه، زنجیر تایم، پمپ روغن متغیر، بالانسر شفت، استاندارد آلایندگی یورو شش اشاره کرد.

 

 

  • رقیب مستقیم K112 چه خودرویی است؟

به عنوان یک رقیب هم سگمنت برای K112 باید به هاچ بک کراس سایپا کوییک اشاره کرد.

 

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    شهاب 1401-04-30 پاسخ

    مرگ برمافیای خودرو همه چرندن